Fiskedagbog 2003
27.   21-11-2003 Mariager fjord - "Hullet"

På grund af de seneste meldinger om en del fangster i Mariager fjord, besluttede Erik og jeg at stoppe tidligt fra arbejde i dag, og tage en tur til fjorden. Vi var dernede lidt i klokken 13. En anden lystfisker havde netop stoppet fiskeriet. Han havde fisket i halvanden times tid, men havde hverken set eller mærket noget.

Selvom der var en del kutlinger på det lave vand, hverken så eller mærkede vi til noget det første stykke tid. Først ved 15-tiden havde jeg et hug på fluen Polar rejen (rød/tan). Fisken blev ikke kroget, og da jeg gjorde klar til næste kast, sprang ørreden fri af vandet 20 meter ude - den var ca. 40cm. Fluen blev placeret hvor fisken havde vist sig, men huggede ikke igen. 20 minutter senere havde jeg hug igen. Nu var fluen skiftet til en Grøn Stines palmer. Denne gang blev fisken siddende på krogen, og kort tid efter kunne jeg forsigtigt genudsætte en fin lille undermåler. Et par kast senere havde jeg igen hug, men som tidligere blev fisken ikke kroget. Vi fiskede videre til klokken 16, uden at mærke yderligere.

Vejret: Overskyet (let støvregn), 8-10ºC, 5-7m/s SV.

26.   15-11-2003 Lindenborg å - "Det flade"

Flemming og jeg havde aftalt, at å-sæsonen skulle afsluttes med en tur til åen i dag. Det var nu ikke fordi vi forventede det helt store af dagens tur. Chancerne for en stor nystegen havørred så sent på sæsonen, er ikke særligt store. Vi havde derimod hørt, at der skulle være en del "grønlændere" i åen, så chancen for en pæn overspringer var nok til stede.

Da jeg ankom ved åen omkring halv tolv, havde Flemming allerede fisket i næsten 2 timer. Han havde haft adskillelige hug på blink, og set en pæn havørred (på den rigtige side af 60cm) springe nedstrøms hytten. Den var dog meget mørk, og derfor ikke så interessant.

I silende regn, med en Synke I line og fluen General Practitioner på forfanget, startede jeg et stykke opstrøms hytten. Efter 20 minutters fiskeri havde jeg få nyk i stangen. Det var nok en af åens mange mindre ørreder, der ikke kunne gabe over krogen.

Da jeg havde fisket ned til hytten, var det tid til en kaffepause. Imens jeg nød kaffen, valgte regnen også at holde pause. Jeg skiftede flue, og gik efter kaffepausen op til midt for plantagen. Heroppe var der læ for den kraftige vind, så endeligt var det muligt at lave nogen fornuftige kast. Jeg fiskede igennem strækningen oppe ved plantagen uden dog at mærke noget. Ved 15-tiden stoppede jeg fiskeriet, sagde farvel til åen for denne sæson og kørte hjem.

Vejret: Regn, 7-8ºC, 8-10m/s SØ

25.   26-10-2003 Mariager fjord - Langsodde

Det kolde - men skønne - efterårsvejr, skulle nydes med en fisketur. Og er der noget smukkere end Mariager fjord i efterårsfarver?

Jeg parkerede ved udløbet af Kielstrup sø, og gik over strandengene ud til odden. Jeg var derude lidt over kl. 13. Jeg satte mig på skrænten på oddens vestside. Til højre for mig forsatte skrænten ind mod vigen. Det kystnære vand lå spejlblankt, da skrænten og dens tætte bevoksning gav læ for vinden. Da jeg sad og monterede fluen Stines palmer på forfanget, fornemmede jeg ud af øjenkrogen, at spejlet blev brudt et stykke inde i vigen. Jeg var dog langt fra sikker på om det var fisk, eller en vindvirvel, der havde lavet krusningerne på vandet. Da fluen var monteret måtte jeg hellere se lidt nærmere på sagen. Jeg havde kun bevæget mig få skridt, da trykbølgerne fra en ørred der jagede helt inde ved kysten, viste sig i overfladen 15 meter foran. Umiddelbart efter så jeg trykbølgerne fra endnu en fisk der jagede længere inde i vigen. Jeg konkluderede hurtigt, at det nok var bedre at gå længere ind i vigen og fiske ud mod odden. Derved ville jeg få skrænten på min venstre side, og samtidigt undgå min egen skygge over området der skulle affiskes. Jeg gik op på skrænten, bagom buskene og et stykke ind i vigen.

Da jeg stak næsen frem over skrænten, jagede en ørred helt inde ved bredden lige under mig. Jeg så faktisk kun trykbølgerne fra den, så jeg blev ikke klar over hvor stor den var. Jeg listede lidt forbi den og fiskede området grundigt igennem. Den ville dog ikke hugge.

I løbet af den næste gode times tid, fiskede jeg et par hundrede meter af vigen igennem. Mærkeligt nok viste der sig ikke flere fisk, og jeg mærkede heller ikke noget. Jeg vandrede derefter helt ud til spidsen af odden, og fiskede et stykke indad på oddens vestside. Det gav desværre heller ikke resultat.

Selvom det fangstmæssigt var en dårlig tur, var det alligevel en tur rig på oplevelser. Specielt var det rart at se, at der var et vrimmel af liv på det lave vand helt inde fra vigen og ud til oddens spids. Det var primært kutlinger jeg så.

Vejret: Skyfrit, 3-4ºC, 2-4m/s N-NØ

24.   13-10-2003 Lindenborg å - Sejlflod

Erik, Flemming og jeg tog lidt tidligt fri fra arbejde, for at nyde det gode vejr ved åen. Da vi ved 15-tiden ankom til åen ved Sejlflod, viste det sig, at vandstanden var meget lav, og vandet utroligt klart. Med pol-brillerne på, var det flere steder muligt at se bunden, selvom vanddybden vel var godt en meter.

På grund af det klare og lave vand, var det de små fluer der blev sat på forfanget. Jeg startede med en lille rusty rat. Den var der nu ikke held med. Flemming lagde derimod ud med en undermåler efter blot et par minutters fiskeri. Efter et stykke tid, skiftede jeg over til en lille Orange Blossom Special (str. 12 LW). Da jeg stod og talte med en anden lystfisker, gav det lidt nyk i stangen. Det var også en lille undermåler der havde forgrebet sig på fluen.

Trods det meget skønne vejr, og de kønne efterårsfarver, fangede vi ikke andet end de 2 undermålere. Ved 18-tiden stoppede vi fiskeriet.

Vejret: Skyfrit, 9-10ºC, 3-5m/s N.

23.   20-09-2003 Gudenåen - "Sandskredet"
Se billeder fra turen!

Mine kollegaer Erik, Flemming og Finn mødte op i Arden kl. 0530. Det var længe siden, at vi havde planlagt at deltage i fiskekonkurrencen ved Gudenåen i dag, og at vi ville være der så tidligt som muligt. Vi fik hurtigt pakket bilen og kom afsted. Morgenmaden købte vi ved en bager i Randers, men den skulle først indtages ude ved åen. Da vi ankom på parkeringspladsen ved "sandskredet" var der endnu ikke kommet andre. Vi tog morgenkaffen og rundstykkerne med om til skrænten, hvorfra der var udsyn over et langt stræk af åen. Disen lå endnu over dalen, nu hvor det var ved at lysne.

Ved 7-tiden var vi i gang med fiskeriet. I de første par timer gik jeg med fluestangen. Fiskeriet var dog noget besværligt, primært på grund af den megen grøde der var langs kanterne. Fluestangen blev skiftet ud med spinnestangen, og jeg gennemfiskede et par stræk, hvor jeg skiftede mellem wobler, spinner og blink. I løbet af formiddagen kom der flere fiskere til, men der blev på intet tidspunkt trængsel ved åen. Erik havde hele formiddagen fisket med hhv. orm og reje nedenfor "sandskredet". Det havde resulteret i en enkelt skalle. Vi havde ved middagstid ikke mærket noget. Efter frokosten gik jeg over til spin-flue som jeg benyttede resten af dagen, men det var der heller ikke held med. Erik og Finn fik hver en mindre aborre om eftermiddagen, hvorimod Flemming og jeg selv måtte nøjes med naturoplevelsen.

Selv om det ikke blev til den store fangst, var der fisk på strækningen. Midt på formiddagen hørte vi et voldsomt plask ved en udhængende busk, der står nedenfor "sandskredet". Senere på dagen, da jeg gik og fiskede på strækningen nedstrøms "sandskredet", hørte jeg også et plask et stykke længere nedstrøms, efterfulgt af en del dønninger. Da vi sidst på eftermiddagen stod på skrænten og talte med en flok andre lystfiskere, sprang en fisk helt ud af vandet lide nedenfor. Om det var en laks eller havørred ved jeg ikke, men den var meget mørk, og jeg gætter på, at den var mellem 60 og 80cm.

Dagen sluttede vi af nede ved bådpladsen i Langå, hvor indvejningen fandt sted. Der var indvejet mange flotte fisk. Der var dog ingen kæmper imellem, men for lystfiskersjæle gør det intet - fiskene var der.

Vejret: Diset til let skyet, op til 20ºC, Svag vind.

22.   10-09-2003 Mariager fjord - Bilfragmenteringen
Se billede fra turen!

Mine forældre kom på besøg i går. De skulle overnatte, og min far (Peter) og jeg havde besluttet, at vi ville tidligt op, og en tur til fjorden. Ved seks-tiden ringede vækkeuret. Den fik lov til at hvile et kvarter mere, og så var det ud af sengen. Far blev vækket, og vi var hurtigt klar til at køre.

På vejen fik bageren et besøg - så var morgenmaden reddet. Da vi ankom til fjorden, var det begyndt at regne, så rundstykkerne blev fortæret i bilen i ly for regnen. Vi var først klar til at fiske ved 8-tiden. Det virkede meget dødt. Kun enkelte måger og skarver viste os, at der faktisk var liv langs kysten. Som sædvanlig havde jeg rigget fluestangen til, og far gik med spinnestangen og blink. I de første par timer skete der ikke rigtigt noget. Jeg prøvede lidt forskellige fluer, men mærkede intet. Først ved 10-tiden viste den første ørred sig. En ørredryg efterfulgt af kraftige bølger viste sig ud for hvor jeg stod. Desværre var det dobbelt så langt ude som jeg kan kaste. Men synet af fisk skærpede koncentrationen. I løbet af den næste times tid (stigende vandstand) så vi en hel del fisk. De fleste var uden for kastevidde. Kun en enkelt fisk viste sig indenfor min rækkevidde, men den var åbenbart ikke interesseret i fluen. Far kastede også til et par fisk, men blinket var tilsyneladende heller ikke det de ville have.

Da klokken var omkring elleve, gik vi hen til bilen, fik en kop te og spiste den sidste rundstyk. Der var stadig en smule aktivitet - en mindre ørred sprang en halv meter ud af vandet nedenfor parkeringspladsen. Jeg satte en Stines palmer på forfanget og vi begyndte fiskeriet igen. Men det virkede som om, at fiskene var forsvundet lige så hurtigt de var kommet. Jeg havde stået og kastet ud over en dyb rende der går helt ind til kysten, da fisken huggede. Lagde jeg det mindste pres på den, væltede den rundt i overfladen, så den blev håndteret nænsomt. Et par gange tog den et langt sejt udløb, men var yderst villig til at komme med ind igen. Far kom løbende med nettet, og kort tid efter var den sikkert på land. Da vi havde stået og beundret den flotte fisk på 52cm og 1,3kg, fiskede vi videre. Efter 10 minutters tid, havde jeg igen hug i renden, men fisken blev ikke hængende. Ved halv et tiden stoppede vi fiskeriet. Vi havde ikke mærket yderligere, men var egentligt godt tilfredse med formiddagens oplevelser.

Det var ikke så mærkeligt, at ørrederne var så aktive, for vrimlede med kutlinger inde på det lave vand.

Vejret: Overskyet (småregn), 12-13ºC, Vindstille.

21.   17-08-2003 Gudenåen - Langå nord
Se billeder fra turen!

For et par uger siden aftalte Erik, Flemming og jeg, at vi denne søndag ville vi prøve en tur til Gudenåen. I de sidste par år har Flemming været dernede enkelte gange, Erik fiskede der en del som dreng og jeg har haft en enkelt tur til "Det blinde løb" for et par år siden. Ingen af os har dog den store erfaring med fiskeriet dernede.

Vi besluttede at undersøge strækningen fra Langå og op omkring Tangeværket, for at finde de steder hvor der er adgang til åen. Vi startede ved 8-tiden i den nordlige del af Langå. Nede ved jernbanebroen - ved lilleåens udløb - var der en del lystfiskere. De havde allerede haft held med sig, og kunne fremvise en flot laks et stykke over målet. Vi kørte på åens nordside op til Åbro. Derfra kørte vi på åens sydside op til bjerringbro, og fandt adskillelige steder hvor der var adgang til åen. Opstrøms Bjerringbro var vi nede ved åen et par steder, hvor adgangsforholdene var gode.

Selvom det flere steder var let at komme komme ned til åen, ville det ikke være let at fiske. Langs bredderne var der brede grødebræmmer, som det ville være umuligt at nå ud over. Dette var kendetegnende for åen helt op til Bjerringbro. På strækningerne opstrøms Bjerringbro, var der derimod stort set ikke grøde inde ved bredderne. Vandstanden i åen var meget lav. Efter vandstandsmærkerne i brinkerne at dømme, måtte vandstanden være omkring en halv meter under normalen.

Ved 12-tiden var vi nået op til de øverste stræk inden tangeværket. Vi besluttede at prøve strækningen ved den nordlige del af Langå, da det var en strækning uden så meget grøde. Vi kørte ned til Langå camping og købte fiskekort til gul zone. Derpå kørte vi ud til strækket, slog lejr neden for parkeringspladsen og fik vi hurtigt rigget stængerne til. Klokken var godt halv ét og jeg startede med at gå en tur opstrøms. Godt og vel en halv kilometer oppe måtte jeg konstatere, at problemet med grøde også her ødelagde alle muligheder for fiskeri ved denne bred. Ved modsatte bred var der ingen grøde, men jeg skulle et par kilometer nedstrøms for at komme over åen - så det opgav jeg. Åen var derimod fiskbar 100 meter opstrøms vores lejr og 3-400 meter nedstrøms.

Inden frokosten fiskede jeg lidt opstrøms lejren. Efter frokosten gik jeg nedstrøms. Åen blev betydeligt bredere hernede og vandhastigheden faldt. Faktisk var jeg nød til at trække line ind mens fluen svang over åen, for at undgå for mange bundhug. Da strækningen var fisket igennem gik jeg tilbage til lejren. Erik og Flemming kunne fortælle at de havde set en helt blank laks springe lige overfor lejren. Flemming mente den var 70-80cm, så der blev efterfølgende fisket ivrigt hen over dens standplads.

Selvom fluerne grundigt blev dyppet på hele det fiskbare stræk, fangede vi desværre ikke noget denne eftermiddag. Jeg havde udelukkende fisket med synkeline (synke III) og nylonforfang. Fluerne Chilimps, Rusty Rat og en grønlig unavngiven flue var alle prøvet.

Vejret: Skyfrit, 23-25ºC, enkelte svage vindpust fra vest.

20.   26-07-2003 Medestedet

Claus og Kirsten kom på besøg i dag over middag. Claus og jeg havde besluttet, at vi skulle en tur ud at fiske, så vi kørte ud til Medestedet umiddelbart efter at de var kommet.

Der var en del mennesker derude, og vi så masser af fisk. De var dog ikke så bidelystne, så vi fangede desværre ikke noget i de par timer vi var derude. Fisk blev der da fanget. Vi så adskillige fisk blive landet - bare ikke af os.

19.   23-07-2003 Lindenborg å - "Det flade"

Flemming og jeg havde aftalt at mødes ved åen her til aften. Jeg havde endnu ikke været derude i år, så det var med gensynsforventning i sindet at jeg kørte hjemmefra. Vi havde læst på internettet, at der var taget adskillelige fisk på over 7kg i år, hvilket jo i sig selv er utroligt, men det giver også forventninger.

Da jeg ankom til parkeringspladsen ved halv ti tiden, var der allerede et par biler - Flemming var endnu ikke dukket op. Jeg talte med et par fyre, der var ved at rigge til. De kunne bekræfte, at der var taget pæne fisk i år, men ikke helt så store som beskrevet på nettet.

Jeg gik ned til hytten og riggede stangen til med synkeline (synke I) og hurtigtsynkende forfang. Vandet var meget klart, og vandstanden omkring normalen. De to fyre kom ned til hytten og gik opstrøms. Et stykke nedstrøms - nedenfor stryget - gik an anden lystfisker og svingede fluestangen. For mig var der kun ét at gøre - starte ved hytten og fiske nedover. Jeg satte en Yellow and Orange Straddlebug på forfanget og begyndte fiskeriet. Efter få minutter dukkede Flemming op. Han gik lidt opstrøms og fiskede strækningen igennem efter mig. Da jeg kom ned til stryget havde jeg haft en par små nyk i fluen. Det var sikkert et par af åen mange bækørreder der var blevet fristet af de orange-gule farver. Jeg rullede linen på hjulet og gik hen og snakkede lidt med Flemming.

På grund af den tætte tåge der lå over engen kunne vi ikke se de to fyre der var gået opstrøms for hytten. Jeg besluttede at gå op for at høre om de havde mærket noget. jeg gik et stykke inde på marken, da jeg hørte et voldsomt plask næsten oppe ved plantagen. Så var der altså fisk. De to fyre var åbenbart gået op forbi plantagen, så jeg begyndte at fiske midt for. Jeg havde fisket et stykke tid, og klokken var lidt i elleve, da et kraftigt ryk i linen fik gang i min ellers rolige puls. Uheldigvis blev linen slap ligeså hurtigt som den var strammet op. Fisken huggede da fluen var omtrent midt i åen. Jeg forsøgte at være helt afslappet, da jeg gik nogen meter tilbage for at fiske hen over stykket igen. Men fisken ville ikke noget.

Ved halv tolv tiden gik jeg ned til hytten, og skiftede synkelinen ud med den flydende. En lille The Night Fly blev sat på forfanget. Flemming, og lystfiskeren der tidligere havde fisket nedenfor stryget, valgte at pakke sammen på dette tidspunkt. Jeg selv måtte lige igennem stykket deroppe igen. Da jeg havde fisket strækingen igennem, hvor jeg tidligere havde mærket fisken, dukkede en anden lystfisker op. Han gik lidt opstrøms for mig og begyndte fiskeriet der. Ved halv et tiden havde jeg intet mærket, og besluttede at pakke sammen. Jeg skulle dog lige op at høre, om den anden lystfisker havde mærket noget. Det havde han nu ikke. Men han havde set en fisk i overfladen, præcist der hvor jeg havde haft hug. Størrelsen kunne han nu ikke fortælle om.

Bortset fra myggene, der var usædvanligt aktive, var det en af de forunderligste og skønne sommeraftener man kan opleve. Der var ikke den mindste vind der rørte sig. Solen gik ned i de bølgende mørke skyformationer, og oplyste vesthimlen i de smukkeste orangerøde farver, man ellers kun ser på eventyrbilleder. Samtidigt dannedes der en tæt tåge over engen og åen hvori solens sidste stråler blev reflekteret og nærmest skabte en fantasiverden.

Vejret: Skyfrit, 17-22ºC, Vindstille.

18.   15-07-2003 Villestrup å - Tostrup

Med turen i forgårs i erindringen besluttede jeg, at jeg i aften ville koncentrere mig om de to ørreder, der havde stået under de udhængende træer. Da jeg kom ned til åen ved 21 tiden, var der ikke så meget aktivitet. Jeg gik om til svinget for at se, om ørrederne stadig stod under træet. Efter kun få minutter viste den ene ørred sig i overfladen, præcist hvor den havde stået i forgårs. Den anden havde flyttet sig, og tog føde til sig ved den modsatte bred. Det ville ikke være særligt svært at kaste til den, da den var helt fri af træet. Jeg ventede lidt for at se hvilke insekter der sværmede. En hel del små lyse døgnfluer sværmede. Enkelte lidt større døgnfluer sværmede også, men det var meget få. Som sædvanligt var der masser af helt små fluer. Jeg kunne desværre ikke se hvad fiskene tog, så jeg satte en lille lys Polywing spinner på forfanget.

Det første kast var for kort. Da fluen havde drevet et par meter, tog en mindre fisk den, men blev ikke hængende. De næste kast var bedre. Jeg havde et par gode kast, hvor fluen drev pænt ind under træet. Fisken ville dog ikke hugge, og jeg er ret sikker på, at jeg fik den skræmt, da fluelinen landede hen over den. Den stoppede i hvert fald med at ringe. Jeg fik placeret fluen perfekt til fisken ved den modsatte bred adskillelige gange. Problemet var blot, at helt inde ved bredden var vandet roligt, så fluelinens træk på forfanget fik fluen til at streame, i det samme den ramte vandet. Denne fisk stoppede også med at ringe. Jeg ventede ti minutter, men de viste sig ikke igen.

Jeg gik et par hundrede meter opstrøms til et sving hvor der ofte står fisk. Efter lidt ventetid og et enkelt kast, lå en pæn lille ørred i græsset - den blev hurtigt genudsat.

På tilbagevejen stoppede jeg igen ved træet, men fiskene viste sig ikke mere. Da klokken nærmede sig halv elleve, gik jeg tilbage langs åen. Mosekonen var begyndt at koge sin å-bryg, og der var stort set ikke mere aktivitet. En enkelt fisk viste sig i overfladen, og en velplaceret Brown Sedge str. 12 gav med det samme hug. Ørreden blev bare ikke siddende.

Vejret: Skyfrit, 23-26ºC, Vindstille.

17.   13-07-2003 Villestrup å - Tostrup

Da jeg kom ned til åen omkring kl. 21, så det ikke ud til, at der var så meget aktivitet. Jeg gik over på åens vestside, hvor jeg plejer at fiske. Da jeg kom hen til strækningen hvor jeg må fiske, begyndte fiskene også at vise sig. Hvad de gik efter blev jeg aldrig klar over. Det var hovedsageligt små sorte fluer der sværmede over åen, men jeg kunne ikke se hvad fiskene tog. Det var tydeligt, at det var meget små fisk, da flere ivrigt sprang helt ud af vandet. Da jeg stod og riggede stangen til, fik jeg besøg af 5-6 heste. De var meget sociale, og skulle absolut spise det græs der var tættest på mine fødder. Flyttede jeg mig fulgte de bare efter, så der var ikke andet at gøre end at vente på, at de blev trætte af mit selskab. Imens stod jeg og spejde efter størrere fisk. Da hestene var fortrukket en smule, viste en ørred sin tilstedeværelse lidt opstrøms hvor jeg stod. Det var kun et svagt skvulp der afslørede den, og jeg var sikker på det var en større fisk. Da jeg ikke præcist var klar over hvad den tog, satte jeg en Brown Sedge på forfanget. Efter et par kast var der fisk - fisken var bare ikke særligt stor. Mens jeg rullede line ind, viste den "store" fisk sig igen samme sted. Undermåleren blev genudsat, og fluen blev igen placeret opstrøms fisken. Efter adskillelige kast uden reaktion, blev fluen skiftet til en Yellow Stimulator. Efter et par kast med den var der fisk. Igen var det en lille undermåler, og den "store" fisk viste sig provokerende hvor den hele tiden havde stået.

Hestene var blevet nysgerrige igen, og jeg måtte opgive at kaste til fisken igen. Jeg gik længere opstrøms. Endnu engang viste en lidt større fisk sig, men en af de mange små ørreder var igen hurtigst ved fluen. Jeg nåede at skræmme den "store" fisk uden at få den lokket. Jeg sluttede i et sving hvor to pæne ørreder stod under et træ og sippede insekter i sig. Endnu engang var en lille ørred ivrigst. Efter utallelige kast måtte jeg opgive de "store". Jeg må nok indrømme, at jeg faktisk ikke en eneste gang, fik placeret fluen særligt godt pga. træerne.

Som sædvanligt byder Villestrup å på flotte naturoplevelser. Denne aften blev jeg heller ikke snydt. Da jeg gik tilbage til bilen ved halv elleve tiden, kom en ugle glidende langsomt hen over engen på modstatte side af åen. Det var tydeligt hvordan den drejede sit store flade hoved og spejdede efter liv i det høje græs.

Vejret: Skyfrit, 17-19ºC, Vindstille.

16.   03-07-2003 Medestedet
Se billede fra turen!

René ringede for en uges tid siden og spurgte, om vi skulle på fisketur. Det ville jeg selvfølgelig gerne. Vi aftalte at han skulle komme her til Arden, og vi ville så prøve at tage ud til Medestedet.

Vi fiskede i 4 timer fra kl. 1030. René var den første der fik fangst. En fin ørred på 45cm og 1 kg. Lidt senere var heldet på min side. Den var en smule mindre en Renés. Det var alt vi fik denne dag. Begge blev taget på Power Bait.

René fiskede også lidt med spinner uden held, og jeg prøvede fluen. Jeg havde et enkelt nap i fluen. Vandet var meget brunt farvet, hvilket nok var medvirkende til, at der ikke var så meget held med fluen.

Vejret: Overskyet (regn), 15-16ºC, 1-3m/s NØ

15.   17-06-2003 Mariager fjord - Bilfragmenteringen

Da jeg ankom til parkeringspladsen klokken godt 21, var Erik allerede i gang med at rigge stangen til. Vi blev hurtigt klar, men fik en overraskelse da vi vadede ud i vandet nedenfor parkeringspladsen. Få meter ude var vandet nærmest sort af mørkebrune alger. Sigten i vandet var under 10cm. Jeg gik en tur fra parkeringspladsen ud til pynten i øst, og hele vejen var vandet sort. Jeg gik tilbage til parkeringspladsen og hen mod udskibningsstedet. Vandet var ikke helt så sort på denne strækning, men med nedsat sigtbarhed. Selvom jeg tvivlede meget på, at fiskene ville komme ind til kysten i denne algesuppe, blev fluen alligevel dyppet. Klokken ca. 2215 viste en ørred sig til venstre for mig, - i algesuppen - men uden for kastevidde. Det havde jeg ikke regnet med. Da jeg lidt senere fortalte Erik om fisken, troede han nu heller ikke på mig. Først da han ved selvsyn så en ørred i overfladen, fik jeg oprejsning.

Jeg skiftede på et tidspunkt intermediate linen ud med flydelinen, men det hjalp intet. Det tætteste vi kom på fisk, var de to ørreder vi så i overfladen. Klokken 2330 stoppede vi fiskeriet og kørte hjem.

Vejret: Halvskyet, 16-17ºC, 1-3m/s SØ.

14.   08-06-2003 Mariager fjord - Bilfragmenteringen

Jeg vågnede klokken 0400 og kiggede på vækkeuret; det skulle have ringet kl. 3. Jeg havde stillet det forkert. Jeg kom hurtigt ud af sengen, fik lidt morgenmad og pakkede bilen, og var så på vej mod fjorden. Det var overskyet og lidt diset, men ellers fuldstændigt vindstille, så det var skønt fiskevejr. Da jeg kørte ned ad markvejen, viste det sig også at fjorden var blank som et spejl. Mens jeg riggede stangen til, var der nu ikke så meget aktivitet. Kun et par enkelte måger flagrede omkring og tog noget i overfladen. Var der føde til dem, var der sikkert også til ørrederne.

Da jeg vadede ud bemærkede jeg en børsteorm der svømmede helt inde ved bredden. Kroppen var næsten hvid - nærmest cremefarvet - og børsterne rødlige. I løbet af de næste minutter ændrede det spejlblanke vand sig til et inferno af små torpedoer der cruisede omkring i overfladen. Omkring mine ben vrimlede det med børsteorm. De svømmede rundt i de øverste vandlag ned til ca. 15-20cm. Farven varierede en smule fra individ til individ. Nogen så ud som den førnævnte, hvor andre var mere rødlige over hele kroppen, og andre igen næste hvide (jeg vil gætte på, at det var arten Nereis succinea). Størrelsen varierede fra 3-4cm i længden op til omkring 10cm. Én ting var klart - jeg måtte have en børsteormsimitation på forfanget. I løbet af den næste gode times tid, så jeg adskillelige fisk i overfladen. Et par af dem var helt sikkert ørreder, da de sprang helt ud af vandet. Flere af dem var sikkert også hornfisk. Jeg kunne dog ikke lokke fiskene til hug, selvom flere var indenfor kastehold. Det nærmeste jeg kom, var en hornfisk, der fulgte børsteormsimitationen helt ind et par gange. Jeg prøvede også Båring fluen og Flammen, men de kunne heller ikke friste fiskene.

Ved halv syv tiden stoppede børsteormssværmningen ligeså hurtigt som den var kommet. Der var dog stadig enkelte fisk i overfladen, så jeg fortsatte fiskeriet. Først ved halv otte tiden viste fiskene sig heller ikke længere. Jeg fiskede videre til godt otte, og kørte hjem. Endnu en nul-tur hvor der var "masser" af fisk - hvad gør jeg galt?

Vejret: Overskyet (enkelte små-regnbyger), 14-15ºC, 0-3m/s SØ.

13.   03-06-2003 Mariager fjord - Bilfragmenteringen

Erik og jeg havde talt om at køre en tur ned til bilfragmenteringen til aften. Da jeg kom derned omkring kl. 21, var Erik allerede godt igang med fluestangen. Da jeg riggede til, var der enkelte fisk der viste sig i overfladen. En anden lystfisker, der havde fisket der halvanden times tid, mente det var hornfisk, men de var slet ikke hugvillige. Jeg fik monteret en Aurareje (variant) på forfanget og begyndte på strækningen lige til venstre for parkeringspladsen.

Først klokken kvart i elleve begyndte der rigtigt at ske noget. Jeg hørte nogen voldsomme skvulp bag mig. Da jeg vendte mig om så jeg en pæn ørred, der rullede rundt i overfladen 2-3 meter fra kysten. Jeg fik hurtigt linen trukket ind, placerede fluen tæt på stedet og begyndte indtagningen - der skete bare intet. Imens jeg trak fluen ind, viste endnu en fisk sig i overfladen, skråt ud for hvor jeg stod, endnu engang blev linen trukket hurtigt ind, og fluen placeret ude ved fisken. Den ville heller ikke hugge. De næste tre kvarters tid fortsatte forestillingen. En del små - men også pæne fisk - viste sig regelmæssigt i overfladen indenfor kastevidde, men alt hvad jeg mærkede var et enkelt svagt hug, da jeg kastede til en mindre fisk. Jeg prøvede også en Oliven Stines, men den kunne heller ikke lokke dem til hug. Frustrationen kulminerede, da en pæn ørred nærmest væltede rundt i overfladen kun 18-20 meter ude. Jeg lagde adskillelige kast ude ved fisken - men forgæves. Omkring halv tolv døde det hele lidt ud, og fiskene viste sig ikke rigtigt længere. Kort tid efter kørte jeg hjem.

Selvom det ikke gav fisk, var det dog en dejlig aften. Der var næsten havblik i hele fjorden, og det var som om alle fjordens lyde blev koncentreret lige nøjagtigt der hvor jeg stod. Skumringslyset og en svag dis over vandet gjorde ikke sceneriet mindre malerisk, da en lystfisker lidt længere henne af kysten landede en flot ørred på 60cm - det var netop sådan en fisk jeg gerne ville mærke på fluestangen. Han tog den forøvrigt på blink!

Vejret: Let Skyet, Vindstille, 16-18ºC

12.   18-05-2003 Villestrup å - Tostrup

Da jeg stod op her til morgen, var vejret strålende. Solen skinnede og det var næsten vindstille. Hvis dette vejr fortsatte resten af dagen, ville det helt sikkert blive en super tørflueaften ved åen. Over middag blev forventningen ersattet af skuffelse. Tunge sorte skyer trak forbi, og afleverede massive mængder vand. Nå men jeg kunne jo også tage til fjorden i aften. Sidst på eftermiddagen, blev det opholdsvejr. Der kom stadig enkelte lette regnbyer, men ind imellem skinnede solen. Jeg ville alligevel give åen en chance.

Ved 20-tiden var jeg på vej ned over skrænten ned mod åen i let regnvejr. Jeg havde kun gået få minutter, da en ørred ringede. Jeg gik forbi den nedstrøms og standsede et godt stykke fra åen. Linen blev trukket gennem stangøjerne, og en oliven dun imitation blev sat på forfanget. Jeg observerede stedet i 10 minutters tid, men den viste sig ikke igen. Jeg gik over på den anden side og fulgte åen opstrøms. Til trods for, at der var masser af insekter der sværmede over åen, var der ikke rigtigt fisk der viste sig. Det var en blanding af helt små sorte insekter, enkelte helt lyse døgnfluer, og nogen lidt større oliven døgnfluer. Normalt trækker insekterne opstrøms når de sværmer over åen, men alle insekterne trak nedstrøms, hvilket der faktisk undrede mig en smule.

Jeg stod ved et sving og var fuldt koncentreret om insekterne, da jeg ud af øjenkrogen så en fisk falde fra en halv meters højde, og lande med et plask, på den anden side af svinget. Det så dog ikke ud til at være en særligt stor fisk, men jeg listede alligevel op til den, og kastede et par gange uden resultat. Jeg ventede nogen minutter, men den viste sig ikke igen. Mens jeg sad og ventede på, at fisken skulle lave endnu et spring, viste en anden fisk sig 25 meter længere opstrøms. Igen så jeg, at fisken faldt og landede med et plask. Det undrede mig, for det så faktisk ud som om, den faldt fra de udhængende træer på den modsatte bred. Jeg havde ikke mulighed for at kaste til den pga. træerne, så jeg listede forbi og op til nogen buske der stod forbi det næste sving. Mens jeg stod og spejdede efter fisk, hørte jeg noget i overfladen bag mig. Jeg vendte mig om, og en isfugl fløj op og satte sig i grenene over vandet. Der sad den så i sin skønne blå og orangerøde dragt og gav fornøjet en lille strofe af pibende fløjt, hvorefter den forsvandt i rasende fart nedstrøms i lav flugt over åen. Det lød nærmest som den sagde: "Der narrede jeg dig rigtigt... hi hi" - pinligt, at kaste en tørflue til en isfugl.

Da jeg efterhånden var kommet mig over, at være blevet taget godt og grundigt ved næsen, viste et par ørreder sig lidt opstrøms for mig. Den ende var et stykke oppe under nogen udhængede træer på mig engen bred. Den anden var lidt tættere på og vel indenfor kastehold. Jeg måtte dog forsigtigt kravle på knæerne ud til breden bag ved buskene. Der var også udhængende træer bag mig, så jeg måtte kaste i lav vinkel ude over åen. Fluen landede en smule opstrøms den nederste fisk. Efter et kort drev tog den fluen i et heftigt plask. Jeg løftede forsigtigt stangen, og fisken sad der. Jeg kunne håndlande den lille - men smukke - bækørred, som trods sin iltre kamp vel ikke var mere end godt 25cm.

Da jeg, fra den bløde kant, med nød og næppe var kommet ind på fast grund, gik jeg op til det næste sving. Her viste en fisk sig opstrøms svinget, og jeg kastede straks. Efter adskillelige kast opgav jeg, uden at den igen havde været i overfladen. Jeg fortsatte op til et sving længere opstrøms, der normalt holder fisk. Jeg så en enkelt lille ørred springe deroppe, men undlod at kaste til den. Jeg besluttede at gå tilbage.

På tilbagevejen skræmte jeg et par rådyr der gik på skrænten på modstatte bred. Jeg så ikke flere ørreder, da jeg fulgte åen nedstrøms. Selvom der ikke havde været så volsomt meget aktivitet, var det nu en utrolig skøn aften ved åen. Sådan en aften, efter den megen regn i løbet af dagen, har ådalen en vidunderlig frisk duft af å.

Vejret: Halvskyet (enkelte regnbyger), 12-13ºC, Vindstille.

11.   16-05-2003 Mariager fjord - "Hullet"

Omkring kl. 20 ankom jeg til parkeringspladsen. Der var ikke andre hernede - var det mon et tegn. Jeg fiskede vigen igennem i løbet af den næste halvanden time, uden at se eller mærke noget. Det var lavvandet, og det vrimlede med små rejer inde på det lave vand. Så det var lidt mærkeligt, at der ikke var ørreder inde for at nyde godt af dem.

Vejret: Skyfrit, 8-11ºC, 1-4m/s V.

10.   11-05-2003 Hostrup strand

Igen i dag var vi en tur i sommerhuset. Efter frokost gik far og jeg igen ned for at prøve lykken. Selvom det også blæste en del i dag, var vandet slet ikke grumset. Vi ville igen prøve strækningen til venstre for sommerhuset.

Far gik længst til venstre og startede. Jeg startede midt på strækket og fiskede op mod sommerhuset. På grund af vinden lagde jeg ud med spinnestangen; hvid Hugo 16 gram og juletræet som ophænger. Efter at have gennemfisket strækningen, besluttede jeg at affiske kanterne på muslingenbanken der ligger midt på strækningen. Fluestangen blev rigget til, da jeg regnede med, at kunne foretage nogenlunde kast skråt ud fra kysten. Jeg satte en Aurareje (variant) på forfanget og fiskede kanten af muslingebanken igennem dog uden resultat. Efter en kort øl-pause fortsatte vi fiskeriet. Jeg skiftede til en Stines palmer, men det gav heller ikke resultat. Ved halv fire tiden blev der ringet fra sommerhuset - der var kaffe. Så vi besluttede at det var nok for i dag, desværre uden at have set skyggen af fisk.

Vejret: Overskyet, 13-16ºC, 6-8m/s SV.

9.   04-05-2003 Hostrup strand
Se billeder fra turen!

Emilia, Vibeke og jeg var på besøg hos mine forældre i deres sommerhus. Min far og jeg havde på forhånd aftalt, at denne dag skulle stå i fiskeriets tegn.

Halv elleve var alt rigget til og vi var klar. I følge vejrudsigten skulle der kun komme en stille vind fra syd-øst, hvilket er perfekt ved denne strand. Det blev bare ikke som spået. Derimod blæste det kraftigt fra syd-vest, og det var lige ind på stranden. Jeg skulle ikke tænke mig om ret mange gange, så blev fluestangen droppet til fordel for spinnestangen. Far havde også rigget spinnestangen til - han er ikke rigtigt kommet i gang med fluefiskeriet ved kysten endnu. Vi besluttede at strækningen til venstre for sommerhuset skulle prøves godt og grundigt i dag. Jeg startede midt på strækningen, far gik længere ned, og vi fiskede så op mod sommerhuset.

Da vi havde fisket stykket igennem, kom der stafet oppe fra sommerhuset med øl. Den blev drukket, og vi fiskede stykket igennem igen - denne gang havde vi skiftet plads. Ved 13 tiden gik vi op til frokost, og vi havde ikke set eller mærket noget.

Efter frokosten gik vi ned og fiskede stykket igennem igen, men det var stadig uden resultat. Det undrede os lidt, at der ikke var fisk. Men noget af forklaringen kunne være, at det havde blæst en del de sidste par dage, ligesom i dag. Derfor var vandet meget grumset - måske holdt det fiskene væk.

Jeg fiskede med en grøn Hugo (Boss) 16gram og Juletræet som ophænger. Blinket mistede jeg desværre efter kort tids fiskeri, og resten af dagen fiskede jeg med en hvid Hugo 16 grams.

Vejret: Overskyet - halvskyet, 12-15ºC, 8-10m/s SV.

8.   12-04-2003 Østkysten

Efter at have læst artiklen om havørredfiskeri i "badekarret", i det seneste nummer af Fiske-feber, var jeg lidt varm på ideen om at finde et sådan sted i nærheden. Efter artiklen at tyde, kunne fiskeriet i de kystnære badekar, ofte give et interressant og spændende fiskeri her i foråret. Jeg startede min søgning på internettet. På hjemmesiden www.kortal.dk, kan man se luftfotos over hele danmark, inklusive området fra kysterne og et par hundrede meter ud. Jeg studerede nøje kyststrækningen fra Limfjordens udløb og ned til Mariager fjords udløb. Jeg fandt hurtigt et sted, hvor havbunden i et område langs kysten var markant mørkere, end den ellers lyse havbund på størstedelen af denne strækning. Nu var spørgsmålet så blot, om der virkeligt var tale om et reelt badekar med tilstrækkelig dybde, og om kyststrækning havde ændret sig siden luftfotoet blev taget.

Sidste week-end kørte jeg en tur ud til stedet. Fluestangen var med, men den meget kraftige nord-østen vind betød, at jeg ikke havde de store forventninger om at få dybbet fluen. I stedet var mit primære mål, at finde et eller flere steder, hvor jeg kunne komme ned til kysten, og vurdere om der var tale om et badekar der muligvis kunne byde på havørred. Det var relativt let, at finde et par steder med adgang til kysten. Dels fordi et størrere sommerhusområde grænser helt ned til vandet, og dels fordi stranden ser ud til at være en populær badestrand. Jeg parkerede bilen, og kæmpede mig mod vinden og med sandblæsning i ansigtet ud på klitterne. Det så faktisk lovende ud. Et stort område der går et par hundrede meter ud fra kysten, og vel er en lille kilometer langt, så faktisk ud til at være ét stort badekar. Udadtil er området afgrænset af en tydelig revle, der flere steder er helt tørlagt. Pålandsvinden gav ekstremt høj vandstand og høje bølger, og det var derfor umuligt at vurdere, hvor dybt området er, og hvor der evt. ville være revlegennembrud.

I dag skulle området så undersøges nærmere. Vandstandstabellen var blevet tjekket, og højvandet ville indtræffe mellem 1530 og 1600. Jeg ankom til parkeringspladsen ved 15-tiden, så kunne jeg nå at være i gang lidt før højvande. Da jeg atter stod på klitterne og kiggede ud over området, steg forventningerne. Området viste sig nu tydeligt at strække sig fra få hundrede meter nord for hvor jeg stod, og vel 6-700 meter mod syd. Tidevandsstrømmen trak tydelige strømstiber ved nogle pæle i området nedenfor klitterne, så tidspunktet var vist rigtigt. Da vandet var næsten roligt, kun med enkelte krusninger, var revlen omend endnu tydeligere nu end sidste week-end. Samtidig kunne jeg nu også se et revlegennembrud ca. 300 meter syd for hvor jeg stod. Der brækkede de små bølger ikke over, og bunden blev lidt mørkede. Jeg lagde en slagplan. Jeg ville starte ved revlegennembruddet, og fiske der et stykke tid. Hvis ikke det gav resultat, ville jeg affiske indersiden af revlen op til hvor jeg stod. Da jeg vadede ud mod revlebruddet, viste det sig, at det ikke var så dybt som jeg havde håbet. Vandet gik mig fra midten af skinnebenene og op til knæerne. Samtidig måtte jeg også konstatere, at der intet synligt liv var på bunden. Derimod var der masser af "sandpølser" fra ormene. Da jeg kom ud til revlegennembruddet placerede jeg mig et stykke fra kanten, så jeg netop kunne nå ud over det dybere vand. Juletræet var monteret for enden af forfanget og jeg fiskede der i tre kvarters tid. Mens jeg fiskede spejdede jeg efter evt. fisk i overfladen, og efter skygger på i dybere vand, men jeg hverken så eller mærkede til fisk. Jeg gik så over revlegennembruddet, og bevægede mig langsomt nordpå mens jeg affiskede indersiden af revlen. Der var en meget markant grænse mellem revlen og vandet indenfor. På revlen gik vandet mig til anklerne, eller var helt tør, og blot en meter til siden, gik vandet mig til midt på lårene. Desværre gav fiskeriet på revlekanten heller ikke noget resultat. Jeg sluttede af med at fiske lidt på ydersiden af revlen, hvor der hurtigt blev dybere. Ved fem tiden besluttede jeg mig for, at det var nok for i dag.

Selvom jeg ikke fik bekræftet, at der var fisk i dette område, er det et sted der skal undersøges nærmere. Hvis der længere henne på foråret, kommer meget liv på bunden, må det simpelthen trækker ørrederne til.

Vejret: Overskyet, 9-11ºC, 6-7m/s SV.

7.   29-03-2003 Villestrup å - Tostrup v/broen

Så er foråret endeligt kommet. Den sidste uges tid har vejret simpelthen været forrygende. Termometeret kom op over de 12ºC i løbet af ugen, og solen har stort set skinnet fra en skyfri himmel. Samtidigt har det næsten været vindstille, så fiskefeberen har flere gange været uudholdelig. Alligevel er jeg, i den sidste tid, ikke kommet af sted, da der har været så mange andre ting der skulle ordnes. Når travle perioder sådan ramler sammen med det skønneste fiskevejr man kan forestille sig, føler jeg egentlig at god fisketid spildes.

Det var sådan set heller ikke meningen, at jeg skulle af sted i dag. Men da formiddagens havearbejde var overstået, kunne jeg dog hurtigt overbevise mig selv om, at jeg havde fortjent en smuttur til åen. Fiskesagerne havde jeg pakket for godt en uges tid siden, hvis muligheden for en hurtig fisketur skulle vise sig, så det tog kun få minutter at pakke bilen og jeg var af sted.

Jeg parkerede i vejkanten ved broen lidt over to. Først ville jeg lige se, om der var fisk fremme. Foran en af bropillerne stod en mindre ørred, som jeg anslog til omkring de 30cm - så fisk var der altså. Da jeg stod og riggede fiskestangen til, ankom en far og søn på cykel. De skulle også fiske. Vi fik en lille snak om fiskeriet, og jeg gik så ned for enden af stykket nedstrøms broen. På behørig afstand fra åen bevægede jeg mig langsomt opstrøms, samtidigt med at jeg forsøgte at spotte nogen fisk. Da jeg kom til et sving med udhængende træer på modsatte bred, så jeg 6-8 mindrer ørreder jævnt fordelt i svinget. Jeg kunne ikke se om de tog føde til sig, så jeg forsatte opstrøms. Da jeg kom til broen ville jeg lige se om ørreden stadig var der, men den var væk. Jeg gik lidt opstrøms og sendte Pheasant tail nymfen ned til broen og lod den drive lidt ind under broen. Efter nogen kast uden resultat blev den skiftet ud med en grå dubbing nymfe bundet på en rejekrog (tangloppe imitation). Den kunne dog heller ikke lokke noget under broen. Jeg forsatte opstrøms, til jeg kom op til faderen og sønnen et par hundrede meter længere oppe. Faderen havde fanget en enkelt ørred nede ved broen, men den var lige under de 30cm. De havde set en enkelt større ørred, men ellers havde de også kun set småørreder. På vejen tilbage til broen affiskede jeg en dyb rende ved den modsatte bred; det gav intet resultat. Ved 4-tiden pakkede jeg sammen og kørte hjem.

Vejret: Skyfrit, 12-14ºC, 3-5m/s SV.

6.   14-03-2003 Mariager fjord - Krogen

Det var en af de første rigtige forårsdage. Solen varmede og temperaturen sneg sig op på de 10 grader. Erik og jeg tog tidligt fra arbejde, for sådan et vejr skulle bare nydes ved fjorden. Vi kørte ned til Krogen, hvor ingen af os havde fisket før. Der var ikke en vind der rørte sig, da vi kom derned ved 16-tiden, og vandet var fuldstændigt spejlblankt. Desværre var vandstanden samtidig utrolig lav, hvilket vi blev enige om, nok ikke var det bedste for fiskeriet. Vi riggede stængerne til, og vadede ud i vigen øst for hagen. Der var en del kutlinger på det lave vand, men desværre også en del brune alger der stod op fra bunden, og vanskeliggjorde fiskeriet. Efter lidt tid, gik jeg hen til hagen. Derude var der tydelig strøm indad i fjorden. Så jeg udnyttede strømmen til at føre fluen (Juletræet) langs vestsiden af hagen. Efter en times fiskeri, var Erik gået på land. Jeg gik hen for at høre om han havde fanget noget - men det havde han ikke. Vi undrede os lidt over, at vi overhovedet ikke havde set nogen fisk. I det spejlblanke vand, ville den mindste bevægelse nær overfladen afsløre en fisk. Konklusionen blev, at der nok ikke var fisk i området. Vi nød en øl, og derefter gik vi begge ud til hagen og fiskede yderligere en times tid. Vi hverken så eller mærkede til ørrederne denne eftermiddag.

Vejret: Skyfrit, 4-8ºC, 0-3m/s NØ.

5.   22-02-2003 Lindenborg å - "Det flade"

Metereologerne havde faktisk lovet, at der skulle være solskin og adskillelige plus grader i dag - de tog fejl! Da jeg satte mig ind i bilen var det let diset og rigtigt råkoldt. Fisketuren var dog planlagt, så jeg skulle af sted.

Ved halv tolv tiden blev fluelinen lagt ud over åen første gang. Jeg startede fiskeriet midtvejs oppe ved plantagen. Jeg havde valgt at benytte synkelinen (synke 3) og endefluen var Iceman og ophængeren Hagebro fluen (palmer variant); begge i str. 6. Jeg fiskede langsomt ned over stykket, og koncentrerede mig dels om at få fluerne ned til bunden, og samtidig undgå, at de gik for meget i bunden. På de steder hvor der ikke er så dybt, hævede jeg stangspidsen mens fluen svang over åen, samtidig med at jeg trak fluen langsomt ind. Halvvejs nede mod hytten, havde jeg endnu ikke mærket noget, og endefluen blev skiftet ud med Rapala fluen (str. 6). Resten af stykket blev fisket igennem også uden at jeg mærkede noget. Jeg kørte hjem lidt i to.

Vejret: Overskyet, ca. 0ºC, 2-4m/s SØ.

4.   09-02-2003 Mariager fjord - Salten

Vi havde besøg af Freja, Katja og Gunnar denne week-end. Gunnar og jeg havde planlagt, at vi skulle en tur til fjorden søndag morgen. Selvom det var lidt svært at komme ud af sengen klokken seks som aftalt, kom vi dog op og kørte ved syv-tiden.

Vi kørte først ned til Hobro for at se om inderfjorden var isfri. Der var en del is inde i havnen og ude langs fjordens sydside var der også meget is. Vi kørte derfor ud til Salten, hvor fjorden helt sikkert ville være isfri.

Da vi ankom var der allerede en lystfisker godt i gang. Mens vi riggede stængerne til, kunne vi se, at han flere gange afkrogede fisk. Vi gik ned til kølevandudløbet, hvor han også stod. Der gik kun få minutter inden vi så de første fisk i overfladen. I løbet af den første halve time havde jeg tre undermålere oppe; de huggede alle på Juletræet. Den ene var dog tæt på de 40cm, og gav faktisk en udmærket fight. Den næste time blev det lidt vanskeligere. Jeg havde et utal af hug, og der var mange fisk der sprang og viste sig i overfladen. Den var som om de kun nippede til fluen, for jeg kunne i hvert fald ikke kroge dem. Gunnar havde svært ved at komme i kontakt med fiskene. Det var først da han satte en lille rødlig spinner på, at han fik dem i tale. Kvart i ti gik vi op og fik en kop the, og de medbragte rundstykker. Selvom vi skulle være hjemme til frokost, kunne vi nu godt fiske lidt længere.

Efter the-pausen satte jeg Båring fluen på. Vi var nu alene på pladsen, da den anden lystfisker var gået et stykke hen til højre for udløbet (Derhenne fangede han iøvrigt også en del ørreder). Vi gik kun få skridt ud i vandet, da fiskene var helt inde på det lave vand. Efter ti minutters tid så jeg en pæn fisk der viste ryg- og halefinnen i overflade. Båring fluen blev placeret foran den, men den huggede desværre ikke. Jeg valgte at skifte til en lille flue str. 12, med en krop af klare perler - Perlen. Der var fisk i første kast. Det var åbenbart et godt fluevalg, for der var også fisk i de to næste kast. Derefter blev fiskene mindre aktive og der blev længere mellem huggene. Jeg fik yderligere en ørred på en pink variant af Perlen. Gunner fik én ørred på spinneren og yderligere to på en hvid Boss.

Selvom alle fiskene var under målet, var det alligevel et utroligt spændende fiskeri. Kvart i elleve stoppede vi og gik op til bilen. Da vi kom forbi den anden lystfisker, spurgte vi ham om han havde talt hvor mange ørreder han havde fanget. Det havde han ikke, og det kan jeg egentlig godt forstå. Efter hans afkrogningsaktivitet at dømme, vil jeg skyde på, at han havde langt over 30 ørreder oppe i de to en halv time vi fiskede.

Vejret: Overskyet (let diset), -1-0ºC, 8-10m/s S.

3.   02-02-2003 Mariager fjord - Salten

Det var egentlig slet ikke vejr til at tage ud at fiske. Men til trods for den kraftige blæst og snebygerne, besluttede jeg efter frokost, at tage en tur til fjorden og prøve den nyerhvervede spinnestang.

Fra Hadsund kørte jeg langs fjorden ind mod Dania. Næsten overalt var der is inde ved kysten, som ville umuliggøre fiskeriet. Inde ved Kongsdal var der dog isfrit, men jeg valgte at fortsætte ind til Salten. Der var ikke andre på stedet da jeg ankom ved 1230 tiden. Mens jeg riggede til, kom et par andre lystfiskere til, som jeg fik et par tips fra. Stangen blev rigget til med Bombarda flåd og en pink Stines for enden af linen. I løbet af den næste halvanden times tid fiskede jeg et stykke til venstre for kølevandsudløbet - jeg mærkede desværre intet. De to andre lystfiskere havde lidt mere held med sig. De fiskede henne ved kølevandsudløbet og inden for den første halve time, havde de 5 ørreder oppe; alle var dog under målet.

Vejret: Overskyet (snebyger), ca. -1ºC, 10-12m/s S-SV.

2.   26-01-2003 Mariager fjord - Kongsdal

Erik, Flemming og jeg havde aftalt at mødes ved Kongsdal ved 14-tiden. Jeg ankom lidt tidligere, og da jeg havde rigget fluestangen til, duggede Erik og Flemming op. Vi fiskede på strækningen vest for havnen (nedenfor plænen) frem til lidt over fire. Flemming spinnefiskede, Erik skiftede lidt imellem flue- og spinnestangen og jeg selv gik med fluestangen. Jeg benyttede fluerne Pink Stines og juletræet - beggede vægtbelastede. Vi hverken så eller mærkede til fisk denne eftermiddag.

Vejret: Overskyet, 5-6ºC, 5-8m/s V.

1.   18-01-2003 Lindenborg å - Ingersminde

I julen og hen over nytår begyndte forventninger til premieren at stige. Den hårde frost, måtte helt sikkert sende en masse ørreder op i åen. At vejret slog fuldstændigt om for godt en uge siden, var lidt af en streg i regningen. Fiskene skulle nok være der. Men den megen sne der hurtigt forsvandt, ville uundgåeligt give høj vandstand og farve det - forventninger blev dysset lidt ned.

Flemming og jeg mødtes ved åen lidt i otte. Det var stadigt halv mørkt, men det kunne dog anes, at vandstanden som forventet var høj. Flemming startede lidt opstrøms for broen og jeg gik nedstrøms. Rogniglen sad for enden af forfanget. Da det blev lysere, viste det sig, at vandet ikke var helt så farvet som frygtet. Sigten var vel ca. 40cm.

Da vi havde fået vores formiddagskaffe, var Flemming helt sikker på, at vi skulle bruge to fluer på forfanget og endefluen skulle være stor. Jeg satte en Hagebroflue str. 2 på som endeflue og beholdte Rogniglen som ophænger. I løbet af formiddagen koncentrerede vi os om strækningen nedstrøms broen. Vi fiskede den igennem et par gange, og havde hver et enkelt nøk. For mit vedkommende kunne det nu lige så godt have været bunden. Lidt i elleve stoppede vi fiskeriet uden nogen fisk på land.

Vejret: Overskyet, 4-5ºC, 8-10m/s SV.